Presse
Michael Feder 

michael@have.dk 22434942

Markedsføring
Simon Fernando

simon@chessmusical.dk 53801480

24 Ekstraforestillinger

27. november 2017
CHESS lynsælger – og forlænger igen.

 

Den store billetefterspørgsel betyder, at der er sat 24 ekstraforestillinger i salg i København, Aarhus og Vejle. 

Den kommende opsætning af CHES på dansk med Stig Rossen tegner til at blive en af den nye sæsons helt store publikumssucceser. Forsalget går forrygende, og der er allerede nu solgt hele 50.000 billetter. Forestillingen kommer godt rundt i landet, og i København, Aarhus og Vejle er der på nuværende tidspunkt solgt to tredjedele af de udbudte billetter. Dermed er CHESS blevet forlænget med i alt 24 ekstraforestillinger siden lanceringen.

UVhL10uqizE
ddPKT8kp4vM
WsHGumjRUq0
rE7-YCIAz08

Rutinerede englændere skaber CHESS

Den nye opsætning instrueres af den prisbelønnede engelske instruktør Mark Clements, som er teaterchef på det prestigefyldte Milwaukee Repertory Theatre i USA og har stået bag utallige klassiker- og musicalproduktioner i USA, England og overalt i Europa. Blandt de musical-opsætninger han har stået i spidsen for kan nævnes Dreamgirls, The Color Purple, Ragtime, Next to Normal, Cabaret, Oliver!, Les Misérables og My Fair Lady. Forestillingens koreografi lægges i hænderne på englænderen Nick Winston. Oversættelsen til dansk varetages af den erfarne oversætter og manuskriptforfatter Jesper Malmose, og Mikkel Rønnow svinger selv taktstokken over orkestret. 

Stig Rossen og Xenia Lach-Nielsen i spidsen for et stort ensemble. Det bliver Stig Rossen, som skal spille sin gamle glansrolle som den russiske skak-mester Anatoly – men denne gang skal han for første gang synge på dansk. Stig Rossen, som netop nu nyder stor succes som Kong Arthur i musicalen Spamalot i Tivoli, har været en af landets største musicalstjerner de sidste 25 år siden han brød igennem som Jean Valjean i Les Misérables i London i starten af 1990’erne – en rolle han siden har spillet over 1.500 gange i ti forskellige lande.

Overfor Stig Rossen ses den rutinerede sanger og skuespiller Xenia Lach-Nielsen i rollen som Florence. Hun har spillet et væld af roller i musicals og musikteaterforestillinger siden sin sceniske debut i Hair på Betty Nansen Teatret i 1995. Blandt højdepunkterne kan nævnes The Black Rider på Betty Nansen Teatret, Snedronningen på Østre Gasværk Teater, Snehvide på Aarhus Teater, Nick Cave Teaterkoncert, Matador i Operaen, Den Eneste Ene i Glassalen og senest Jordens Søjler på Østre Gasværk Teater.

I de øvrige centrale roller kan publikum glæde sig til at opleve bl.a. Bjarne Langhoff som den regerende amerikanske verdensmester Frederick Trumper, Pernille Petersson Carmohn som Anatolys kone Svetlana, et stort ensemble og 17-mand stort symfonisk poporkester.

 

Historien bag musicalen: Fra ABBA til CHESS

I slutningen af 1970’erne, da ABBAs popularitet var dalende, begyndte Benny Andersson og Björn Ulvaeus at se sig om efter nye musikalske projekter. I flere omgange overvejede de

ideen om at skrive en musical – eller en ”rock-opera” – men det var først efter mødet med den engelske tekstforfatter Tim Rice, at planerne for alvor blev til realitet.

Tim Rice havde i 1980 skrevet en færdig synopsis til en historie, der brugte skakspillet som metafor for et romantisk og politisk drama. Han var blevet kraftigt inspireret af Verdensmesterskaberne i 1972 i Reykjavik, hvor Boris Spassky og Bob Fischer dystede. Rice kontaktede først Andrew Lloyd Webber, som han tidligere havde samarbejdet med omkring musicalsucceserne Jesus Christ Superstar og Evita. På grund af arbejdet med Cats måtte Lloyd Webber dog sige nej til projektet, og i stedet blev der via den amerikanske teaterproducer Richard Vos formidlet kontakt til Andersson og Ulvaeus.

Allerede ved første møde var der god kemi mellem parterne, og Björn og Benny fandt CHESS- konceptet fascinerende. Efter en række drøftelser tog Andersson og Ulvaeus i 1983 fat på at skrive musikken. Det blev besluttet, at man først skulle lancere en indspilning af musicalen og en efterfølgende koncertturné, og dermed vente med premieren på selve forestillingen til efter turnéen. Til indspilningen engagerede man London Symphony Orchestra og The Ambrosian Singers. Hovedrollerne blev besat af Tommy Körberg (Anatoly), Elaine Paige (Florence), Barbara Dickson (Svetlana) og Murray Head (Frederick).

”The concept album”, som den originale CHESS-indspilning blev døbt, udkom den 29. Oktober 1984. Det indspillede materiale rummede numre nok til 3 plader, men man valgte at skære en række numre ud, for at udgivelsen kunne være på en dobbelt-LP og -CD. En række af de udeladte numre er dog senere blevet taget op i forbindelse med musicalens opsætning på teatrene. CHESS-pladen solgte udsædvanligt godt for en musical-udgivelse – den lå syv uger på toppen af de svenske hitlister og nåede Englands Top 10, foruden at singlerne ”One Night In Bangkok” og ”I Know Him So Well” hittede over det meste af verden. ”One Night In Bangkok” nåede op som nummer 3 på USA's Top 100, og den har solgt mere end nogle af ABBAs største hits nogensinde har gjort. I dag er der solgt omkring 2 millioner eksemplarer af CHESS concept albummet.

Som musicalopsætning fik CHESS først premiere den 14. maj 1986, omkring halvandet år efter musikkens udgivelse. På det tidspunkt var CHESS allerede verdenskendt, og det skabte store

forventninger til forestillingen. Tre af de originale hovedroller, Tommy Körberg, Murray Head og Elaine Page var med igen, men derudover måtte der næsten 130 optagelsesprøver til, før resten af de medvirkende var fundet. Efter premieren i London spillede CHESS i 3 år inden den blev taget af plakaten, og forestillingen har dermed indskrevet sig i musicalhistorien som en af de store publikumssuccesser.

Kilde: Palm: ”From Abba to Mamma Mia”. Redigeret af cand. mag Thomas Mandrup

;

Vi anvender vi cookies for at forbedre brugeroplevelsen.

Læs mere om cookies